Na czym polega różnica między paliwem letnim i zimowym?
- Szczegóły
Modyfikacja komponentów dla paliw zimowych i letnich ma związek z właściwościami paliw, które zmieniają się w określonych warunkach. Ma to istotne znaczenie szczególnie zimą, przy dużych mrozach, gdy mieszanki muszą być wzbogacane o dodatkowe składniki, aby mogły spełniać swoją funkcję bez większych problemów. Największe utrudnienia może sprawiać olej napędowy, jednak warto wiedzieć, że w Polsce wszystkie paliwa sprzedawane na stacjach, są odpowiednio dostosowane do pór roku i pogody.
Diesel
Olej napędowy jest paliwem najbardziej wrażliwym na skutki wysokich mrozów. Pod wpływem zimna wytrąca się bowiem z niego parafina, która może zatkać filtr paliwa, uniemożliwiając pracę silnika. Rafinerie, mając świadomość potrzeb związanych z zimowymi problemami aut, wzbogacają swoje mieszanki o, tak zwane, środki poprawiające przepływ średnich destylatów. W Polsce na stacjach benzynowych dostępne są trzy rodzaje paliwa – w zależności od pory roku – letnie, przejściowe i zimowe. Letnie paliwo zwykle dostępne jest od połowy kwietnia do końca września. Paliwo zimowe stosuje się od połowy listopada do końca lutego. W pozostałym okresie dostępne jest się paliwo przejściowe. W przypadku dużych mrozów, z temperaturą poniżej 20 stopni Celsjusza oferowane jest także paliwo arktyczne. Te modyfikacje mieszanek nie są usankcjonowana prawem, ale producenci i sprzedawcy chcąc oferować najwyższą jakość sprzedawanego paliwa, dostosowują je do aktualnych warunków atmosferycznych.
Benzyna
Benzyna jest tylko w niewielkim stopniu wrażliwa na wysokie mrozy i chłód. Wpływ zimna powoduje zmianę prężności par, co w efekcie utrudnia jej parowanie. To z kolei zmniejsza szansę na zapalenie mieszanki podczas odpalania auta. Chcąc uniknąć zimą tego typu problemów, do benzyny dodawane są składniki podnoszące prężność par, co sprawia, że mieszanka łatwiej paruje. Komponentem, który służy uzupełnieniu mieszanki jest zwykle butan, którego właściwością jest właśnie ułatwienie parowania benzyny. Dzięki temu możliwe staje się odpalenie auta, nawet w trudnych warunkach zimowych.
LPG
Tak zwany gaz, który jest w Polsce popularny głównie ze względu na niską cenę, ma swoje ograniczenia dotyczące sezonowości. Chodzi przede wszystkim o niskie temperatury, kiedy zmniejsza się prężność par, co uniemożliwia odpalenie auta. Producenci, zdając sobie sprawę z ograniczeń paliwa, w zimie dodają do niego więcej składników lekkich, takich jak propan, które mają większą lotność. Wadą tego rozwiązania jest przede wszystkim cena, która wraz z dodaniem propanu, zwiększa się. Warto jednak płacić za jakość i unikać stacji, które zamiast propanu, próbują używać metanu, co może się skończyć nawet poważną awarią silnika.
W zdecydowanej większości przypadków paliwo zimowe, może być stosowane także latem, choć nie ma to uzasadnienia ekonomicznego, nie grozi silnikowi uszkodzeniem. Inaczej jest, gdy chcemy użyć letniego paliwa zimą. Może okazać się to całkowicie niemożliwe, szczególnie w przypadku oleju napędowego i LPG.