Jakie paliwa określamy mianem przejściowych?
- Szczegóły
Strefa klimatyczna, w jakiej żyjemy, determinuje potrzeby związane z jakością paliw w różnych okresach roku. Na stacjach benzynowych inne paliwo kupimy latem, zimą, wiosną i jesienią. Okres sprzedaży paliwa letniego, zimowego i przejściowego jest ustalony przepisami, jednak uczciwi sprzedawcy sami dostosowują sprzedawane paliwo do aktualnych warunków atmosferycznych. Dlaczego paliwa muszą się różnić składem w zależności od pory roku i czym charakteryzują się paliwa przejściowe?
Dlaczego paliwa różnią się w zależności od pory roku?
Temperatura panująca na zewnątrz w różny sposób oddziałuje na funkcjonowanie silnika w samochodzie. W przypadku silników diesla największy wpływ ma ona na możliwość zablokowania zimnego filtra, co związane jest z krzepnięciem parafiny w niskich temperaturach. Latem problem ten nie występuje. Można zatem jeździć na zimowym oleju napędowym latem, ale nigdy odwrotnie. W silnikach benzynowych istotna jest tak zwana prężność par, związana z czasem parowania benzyny, w zależności od temperatury. Zimowe paliwo jest mieszanką, która szybciej paruje, co ułatwia rozruch silnika.
Okresy stosowania paliw przejściowych
Paliwa przejściowe są konieczne, by płynnie przejść z paliw zimowych na letnie i z letnich na zimowe. W Polsce istnieją dwa okresy stosowania paliw przejściowych. Pierwszy z nich to czas od 1. marca do 15. kwietnia. Drugi ma miejsce od 1. października do 15. listopada. Olej napędowy przejściowy w tych okresach musi mieć wartość CFPP nie wyższą niż -10 stopni Celsjusza. CFPP oznacza temperaturę blokowania zimnego filtra.
Zakres decyzji kierowców
Stacje paliw są zobowiązane do dostarczania paliw dostosowanych do warunków atmosferycznych, dlatego tankując benzynę czy olej napędowy możemy zakładać, że jest to właściwe paliwo przeznaczone na określoną porę roku. Warto jednak wiedzieć, że zimą producenci oferują oprócz standardowych paliw, również tak zwane paliwa arktyczne, które są mieszanką substancji pozwalających na sprawne funkcjonowanie silnika nawet w bardzo niskich temperaturach. Na stacjach dostępne są również droższe paliwa premium, które wzbogacone są o dodatki antykorozyjne, antypienne czy środki smarne, wydłużające żywotność silnika. W tym zakresie kierowcy mogą podejmować decyzję o wyborze paliwa do swojego auta.