Jak zbudowana jest autocysterna do przewożenia ON?
- Szczegóły
Cysterny paliwowe to bardzo pojemne zbiorniki służące do transportu benzyny, oleju napędowego lub opałowego. Ich konstrukcja jest starannie przemyślana, dzięki czemu przewóz jest nie tylko bezpieczny dla uczestników ruchu drogowego, ale też dla środowiska. Cysterny muszą spełniać długie listy wymogów, właśnie po to, by zabezpieczyć transportowane paliwa przed niekontrolowanym wydostaniem się i skażeniem gleby lub wody.
Dodatkowo muszą one być bardzo wytrzymałe, by w przypadku kolizji drogowej lub innej sytuacji, która mogłaby doprowadzić do uszkodzenia jej konstrukcji i nie dopuścić do wycieku. W tym artykule opiszemy budowę cysterny służącej do transportu oleju napędowego, dzięki czemu będziecie wiedzieli, jak one działają i dlaczego są one tak wytrzymałe.
Konstrukcja cysterny do przewozu oleju napędowego
Większość cystern jest zbudowana ze stopów aluminium. Niektóre modele mogą być skonstruowane ze stali węglowych lub kotłowych. Dzięki temu w przypadku cystern z aluminium temperatura topnienia wynosi 640°C. Zbiorniki mogą więc przekroje o różnych kształtach, ale najczęściej spotyka się okrągłe, kufrowe lub owalne. Po obu stronach cysterny zakończone są dennicami. W środku montuje się falochrony, aby zminimalizować zjawisko bezwładności cieczy występujące podczas ruszania i hamowania. Dodatkowo te wewnętrzne ściany powodują, że zbiornik staje się sztywny i odporny na zgniecenie. Co więcej, falochrony są wyposażone w dodatkowe otwory, które w przypadku przewrócenia konstrukcji umożliwiają swobodne przelewanie się paliwa. Objętość cieczy pomiędzy przegrodami jest nie większa niż 7500 L lub odległość pomiędzy nimi nie powinna być większa niż 1750 mm. Modele zbudowane z aluminium mają ścianki o grubości 5-5,5 mm, a stalowe 4-4,2 mm.
Cysterny są wyposażone w liczne włazy i zawory umożliwiające uzupełnianie paliwa, a także opróżnianie zbiornika. To zadanie jest ułatwiane przez wbudowaną pompę. Wewnątrz cysterny znajduje się też czujnik, który informuje o poziomie zapełnienia, gdy zbiornik jest tankowany. Dodatkowo na jej pokładzie może znajdować się komputer z drukarką, które zapewnią odczyty podczas rozładunku towaru.