Dlaczego silnik wysokoprężny potrzebuje oleju napędowego?
- Szczegóły
Historia powstania pierwszego silnika wysokoprężnego sięga XIX wieku, kiedy to Rudolf Diesel, który wcześniej zdobywał doświadczenie pracując przy urządzeniach chłodniczych, zakończył pracę nad nowym rodzajem silnika, który wkrótce opatentował. Jak w wielu podobnych przypadkach rozpoczęły się procesy o prawa patentowe i o to, kto rzeczywiście jest ojcem wynalazku. Diesel wyszedł z nich poturbowany psychicznie, a już w 1913 roku zmarł w tajemniczych okolicznościach. Jego silnik stał się drugim, po silniku benzynowym najpopularniejszym motorem napędzającym auta na całym świecie.
Jak działa silnik wysokoprężny?
Aby doprowadzić do zapłonu, do cylindra zasysane jest powietrze, które jest sprężane, dzięki pracy tłoka. To sprawia, że rośnie temperatura powietrza znajdującego się w cylindrze. Gdy pod koniec sprężania temperatura staje się bardzo wysoka, następuje wtrysk paliwa pod dużym ciśnieniem, co powoduje zapłon. Dzięki dobremu rozpyleniu paliwo szybko odparowuje, tworząc, wraz z powietrzem, gaz, który ulega samozapłonowi dając początek pracy silnika. Obecnie w silnikach paliwo jest najczęściej wtryskiwane do komory wstępnej lub komory wirowej z jednoczesnym zastosowaniem świec żarowych. Takie rozwiązanie ułatwia zapłon przy zimnym silniku.
Rola oleju napędowego w silniku wysokoprężnym
Jedną z najważniejszych cech olejów do silników wysokoprężnych jest ich liczba cetanowa. Jest to wartość określająca zdolności oleju napędowego do samozapłonu. Oprócz tego olej napędowy musi być „czysty”, co oznacza, że powinien zawierać taką mieszankę, która nie zatyka i nie uszkadza układu wtrysku paliwa. Na stacjach paliw oferowane są różne gatunki oleju napędowego. Podstawowy, sprzedawany pod różnymi nazwami handlowymi, w zależności od stacji, nadaje się do wszystkich samochodów napędzanych silnikiem Diesla. Jest on optymalny i przystosowany do każdego auta. W ofercie pojawiają się także droższe paliwa, które zawierają elementy uszlachetniające, mające poprawić pracę silników i utrzymać w czystości delikatne układy wtrysku. Ostatnim rodzajem paliw do silników wysokoprężnych są biopaliwa. To mieszanki, które są uważane za ekologiczny substytut paliw, jednak stwarzają one poważne ryzyko uszkodzenia silnika, gdyż są silnym rozpuszczalnikiem. Dodatkowo wchłaniają wodę z otoczenia, przyczyniając się do korozji wielu elementów.
Najnowsze tendencje wskazują, że przyszłość silników wysokoprężnych to ich połączenie z napędem elektrycznym. Samochody o napędzie hybrydowym są coraz popularniejsze, a ich działanie zmniejsza szkodliwy wpływ aut na środowisko, co często zarzuca się silnikom wysokoprężnym.