Dlaczego lepkość oleju napędowego ma znaczenie?
- Szczegóły
Użytkownicy samochodów zawsze będą zainteresowani paliwami, które pomogą dbać o stan silnika, a jednocześnie pozwolą na mniejsze spalanie. Z tego względu właściciele pojazdów z silnikami wysokoprężnymi podczas kolejnego tankowania oleju napędowego powinni się zainteresować parametrem wskazującym na jego lepkość.
Czego oczekujemy od oleju napędowego?
Silniki wysokoprężne cieszą się uznaniem ze względu na moc i osiągane możliwości. Jednocześnie są to urządzenia wrażliwe na jakość stosowanego paliwa. Oleje napędowe przeznaczone do ich zasilania powstają w wyniku destylacji ropy naftowej. W efekcie otrzymujemy mieszaninę węglowodorów, której podstawową cechą jest zdolność do samozapłonu. Z tego względu istotnym parametrem każdego oleju napędowego jest liczba cetanowa, gdyż to ona informuje o gotowości do samozapłonu.
Jednak dla wydajnej pracy silnika równie ważne jest to, aby paliwo osiągało jak najwyższy, a przy tym jednorodny stopień rozpylenia. Dzięki temu o wiele łatwiej będzie zachodziło jego odparowywanie warunkujące równomierne spalanie. Na jakość rozpylenia oleju napędowego ma wpływ wiele czynników, ale to jego lepkość odgrywa w tym procesie najważniejszą rolę.
Lepkość oleju napędowego a praca silnika
Użytkownicy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi wielką wagę przywiązują do tzw. kultury jazdy maszyny. Zaletą jest płynna praca silnika bez szarpnięć i trzęsienia już od pierwszych chwil rozruchu. Tymczasem wiadomo, że harmonijne działanie silnika o zapłonie samoczynnym zależy od efektywnie przebiegającego procesu tłoczenia paliwa mającego następnie wpływ na wtrysk i spalanie. Procesy te są powiązane z lepkością oleju napędowego, która decyduje o sposobie jego doprowadzenia i odparowania. Norma PN-EN 590 wskazuje, że najkorzystniejszymi wartościami lepkości są te mieszczące się między 2,8 mm2/s a 8 mm2/s przy 20oC.
Nadmierna lepkość paliwa powoduje, że rozpylane jest ono w kropelkach o zbyt dużych rozmiarach. Wówczas ich ciężkość utrudnia równomierne rozmieszczenie i ogranicza poziom odparowania. Niewykorzystane paliwo będzie odkładało się jako nagar na ściankach komory silnika i denkach tłoka, osłabiając moc silnika.
Równie niekorzystna jest obniżona lepkość oleju napędowego. Ze zbyt małych kropelek nie zostanie utworzona jednolita mieszanka, wypełniająca szczelnie komorę. Małe kropelki będą odparowywały zbyt szybko, a proces spalania nie będzie kompletny. Dodatkowo paliwo o niskiej lepkości nie będzie spełniało swoich funkcji smarnych. Pamiętajmy, że rolą oleju napędowego jest nie tylko umożliwienie pracy silnika, ale także konserwowanie jego elementów.