Czym charakteryzuje się arktyczny olej napędowy?
- Szczegóły
Oleje napędowe służą smarowaniu silników spalinowych. Dzięki niemu minimalizowane zostaje tarcie występujące pomiędzy współpracującymi ze sobą ruchomymi elementami silnika, jak wałek rozrządu, tłoki, wał korbowy, a nawet turbosprężarka. Wśród różnych jego rodzajów występuje produkt określany jako arktyczny olej napędowy. Na czym polega jego wyjątkowość?
Rodzaje olejów napędowych
Główny podział olejów napędowych obejmuje oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Mogą one różnić się właściwościami i warunkami pracy. Dobrej klasy smar powinien cechować się dużą zdolnością chłodzenia newralgicznych elementów jednostki napędowej, efektywnym odprowadzaniem nadmiaru energii cieplnej, czy też oczyszczania szczelin silnika z nagaru i zanieczyszczeń mechanicznych, uszczelniania, tłumienia drgań i ochrony przed korozją. Biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne — temperaturę pracy, dzielimy je na letnie oraz zimowe. Te pierwsze oznaczone są literką L, drugie A od oleju arktycznego.
Do czego służy olej arktyczny?
Olej letni stosowany jest w temperaturach powietrza powyżej zera. Jego liczba cetanowa nie spada poniżej 45, a gęstość przy 20 stopniach nie przekracza 860 kg / m3, lepkość oscyluje między 3 a 6 mm2 / s, temperatura krzepnięcia wynosi 5 stopni. Do stosowania w warunkach zimowych i w surowym klimacie arktycznym zalecany jest olej arktyczny. Należy go zastosować w maszynach pracujących w temperaturze do minus 36 stopni Celsjusza. Paliwo o tych samych parametrach, ma obniżoną temperaturę mętnienia, aby powstawały w nim możliwie jak najpóźniej mikroskopijne ciała stałe zwane parafinami. Jego cechą charakterystyczną jest też posiadanie w składzie depresatorów, czyli dodatków wpływających na obniżenie temperatury zablokowania zimnego filtra (CFPP), co mogłoby skutkować całkowitą blokadą pracy silnika, czy też możliwością jego odpalenia w ekstremalnych niskich temperaturach zimowych - sięgających nawet - 40 stopni Celsjusza.